Fra sau til såler

Elever og lærere på gårdstunet til Sørli gård

Ulsrud er en Lektor2-skole. Det innebærer at skolen får et oppdrag fra en ekstern samarbeidspartner. For å løse oppdraget må elevene bruke et realfag og et annet fag.
I vårt tilfelle er det skolens nabo, Sørli besøksgård, som kom med et oppdrag: de ville at vi skulle lage ullsåler til arbeidsstøvlene på gården, av ull fra deres sauer.

Elevene hilste på sauene for første gang i høst og fredag 17. februar skal de levere ferdige ullsåler til gården. Det har vært en lang prosess med ulike oppgaver: karding, toving, klipping og sying.
Naturfagslærer Thomas og norsklærer Markus har losa elevene trygt gjennom prosessen. Dette er et litt uvanlig prosjekt for studiespesialisering, men det har vært veldig lærerikt.

Takk til Sørli besøksgård for at de ga oss oppdraget!

Ull som henger til tørk
Bearbeiding av ull