Studiespesialisering med friluftsliv

Ved å velge studiespesialisering med friluftsliv, vil friluftsliv være en stor del av din skolehverdag gjennom 3 år. I tillegg vil du ha faget Program friluftsliv 1, Programfag friluftsliv 2 og kunne velge Aktivitetslære 1. I tillegg vil mye av klasserommet flyttes ut i fellesfag. Enten med små utflukter i Østmarka, eller på dags- og overnattingsturer som tverrfaglig prosjekter. Til sammen vil du få mange i ulike turer i forskjellige naturmiljøer gjennom året.

Hvorfor velge dette studietilbudet?

KLASSEROMMET UTE I NATUR

Ved å velge dette som et utdanningsløp vil du oppleve å få en større variasjon i undervisningen i alle fellesfag. I tillegg til vanlig klasseromsundervisning vil mange av læreplanmålene gjennomgås og læres ute i natur og undervisningen vil bli mer praktisk rettet. Lærere vil i høy grad samarbeide på tvers av fag og utvikle nye måter å drive undervisning på.

FRILUFTSLIV UTEN FLERE TIMER PÅ TIMEPLAN

Programfag friluftsliv er et 5 timers valgbart fag og normalt noe du kan velge fra Vg2 på noen skoler i Oslo. På Ulsrud Videregående skole vil du som elev på dette studiespesialiseringsløpet allerede på Vg1 ha Programfag friluftsliv. Likevel vil du ikke få ekstra timer på timeplan, da all undervisning i dette faget legges i midttime og storefri, men i all hovedsak på turer.
NB. Alle som søker Studiespesialisering med friluftsliv, vil komme i samme klasse.

TURER + KOMPETANSEBEVIS

Det vil bli en stor variasjon av turer gjennom 3 år. Det blir gapahuktur i Østmarka, ski- og skøytetur i marka, hytteturer, padletur i Oslofjorden, fjelltur på Vestlandet, snøhuletur til Finse, kajakktur til Lofoten og mye mer. I tillegg vil dere gjennom 3 år som elev få mulighet for å få kompetanse og kompetansebevis i livredning, havkajakk - Våttkort og klatring - Brattkort.

3-ÅRIG STUDIESPESIALISERING MED FRILUFTSLIV SER SLIK UT:

• Vg1 – fellesfag som på ordinær SSØ/REALFAG, men mer variert, praktisk og ute i natur. I tillegg Programfaget friluftsliv 1
  • Vg2 - fellesfag som på ordinær SSØ/REALFAG, men mer variert, praktisk og ute i natur. I tillegg Programfag friluftsliv 2 og 2 selvvalgte programfag
  • Vg3 - fellesfag som på ordinær SSØ/REALFAG, men mer variert, praktisk og ute i natur. I tillegg Aktivitetslære 1 + 2 selvvalgte programfag

Hvem passer dette studie for?

• Er du en elev som liker å være ute eller er nysgjerrig på friluftsliv?
  • En som ønsker en litt mer variert hverdag?
  • Kan det friste og velge akkurat hva du ønsker av fagkombinasjoner (programfag) i vg2 og vg3 og i tillegg ha friluftsliv på timeplanen?
  • Er du en som synes det er mer interessant å lære på en mer praktisk måte?
  • Vil du ha kompetansebevis utover studiekompetanse?
  • Ønsker du å få opplevelser i skoletiden du aldri vil glemme?

NB! Det er ikke nødvendig å ha mye erfaring med friluftsliv fra før for å velge dette studieløpet.
Om du ble nysgjerrig eller svarte ja på noen av disse spørsmålene over, kan kanskje dette være noe for deg? Om du ønsker å få mer informasjon, kontakt Lin Cecilie Andersen på:
lin.andersen@osloskolen.no eller ring 99486528

Skitur