Programområde realfag

På VG1 er matematikk 1P (1P og 1T) og naturfag obligatorisk for alle elever. Videre tilbyr vi de fleste programfag på VG2 og VG3. Spesielt for Ulsrud er at vi har små undervisningsgrupper med dyktige lærere.

Vi er opptatt av varierte arbeidsmetoder i arbeidet med realfagene og i realfagsøktene vil du oppleve blant annet følgende:

• Laboratorieforsøk
  • Ekskursjoner til naturhistorisk museum, fjellturer, Ulveparken og i nærmiljøet med Østmarka som nærmeste nabo.
  • Tavleundervisning, pararbeide, gruppearbeid og selvstendig arbeid.

Å velge realfag på videregående skole, er å legge grunnlaget for en realfaglig utdannelse videre. Realfagskompetanse er sterkt etterspurt av både privat og offentlig virksomhet. Kunnskap i realfag gjør det mulig å kvalifisere seg for mange spennende, utviklende og godt betalte jobber.

Dersom du liker og mestrer realfag, bør du velge slike fag i videregående skole.

Her kan du høre to tidligere elever fortelle om hvordan det var å ta realfag på Ulsrud:

Programfag i realfag som tilbys ved skolen

Vi har følgende realfagtilbud for VG2 og VG3:

• Biologi 1 og Biologi 2
  • Fysikk 1 og Fysikk 2
  • Kjemi 1 og Kjemi 2
  • Matematikk: 2P, R1, R2, S1 og S2

--  Les mer om fagenes innhold --

Programfag fra idrettsfag:

Som del av ditt utdanningsløp på programområdet studiespesialisering kan du hos oss også velge programfag fra idrett. Du kan velge ett eller to av følgende fag som programfag på VG2 og VG3:

• Friluftsliv
  • Breddeidrett
  • Toppidrett (opptaksprøve i din idrett)

Eksempler på yrker der man trenger realfaglige kunnskaper er:
lege, tannlege, farmasøyt, sivilingeniør, ingeniør, økonom, IT-konsulent og veterinær.