Mangfoldsrådgviere

Hva jobber mangfoldsrådgiver med?

IMDis mangfoldsrådgivere jobber for at unge mennesker skal ha mulighet til å bestemme over egne liv. Uansett opprinnelsesland, etnisitet, religion, kjønn eller seksuell legning har alle som befinner seg i Norge rett til å leve et fritt liv og krav på beskyttelse mot negativ sosial kontroll, ulike former for vold, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.

Foreldre kan og bør sette grenser for sine barn og ungdommer. Barn og ungdom skal likevel få lov til å ta egne valg, tilpasset alder og modenhet, f eks ved valg av venner, klær, utdanning, kjæreste, religion og politisk tilhørighet.

Alle har også rett til å bli møtt uten rasisme og diskriminering, på skolen og i samfunnet for øvrig.

IMDis mangfoldsrådgivere har taushetsplikt. Hos oss kan du prate om det du tenker på. Vi kan gi deg informasjon om dine rettigheter. Vi lytter og kan gi deg råd og hjelp.

Hvor finner du mangfoldsrådgiver?

Charlotte og Karrar har kontor i B201.

Kontakt mangfoldsrådgiver dersom du eller en venn

·      ikke får lov til å ta valg som er vanlige for andre på din alder, eller tvinges til å gjøre ting mot din egen vilje

·      har strenge grenser hjemme

·      opplever sterkt sosialt press og høye forventninger

·      lever et dobbeltliv

·      mistrives på skolen grunnet negativ sosial kontroll

·      Er redd for å bli utsatt for/blir utsatt for ulike former for vold, trusler eller tvang

·      synes det er utfordrende å leve med flere kulturer samtidig

·      vil snakke om ungdomsliv, religion og tro

·      er bekymret for en reise til utlandet

·      er redd for å bli forlovet eller giftet bort

·      vil snakke med noen om kjønn og seksualitet

·      vil snakke med noen om rasisme og/eller diskriminering

I tillegg til å jobbe direkte med ungdom, tilbyr mangfoldsrådgivere veiledning og kompetanseheving til ansatte i hjelpeapparatet og skoleansatte.

Les mer om IMDis mangfoldsrådgivere og arbeidet mot negativ sosial kontroll og æresrelatert vold her.

IMDi logo
Illustrasjon Nora