|
Vg2 |
Vg3 |
Fag |
Markedsføring og ledelse 1 |
Markedsføring og ledelse 2 |
Omfang |
5 timer per uke |
5 timer per uke |
Eksamen |
Muntlig |
Muntlig og/eller skriftlig |
Karakter |
Standpunktkarakter |
Standpunktkarakter |
NB! Hvis du ikke skal ha fordypning i faget kan du også velge Markedsføring og ledelse 1 i Vg3.
Faget gir innføring i sentrale markedsføringsteorier, og forståelse for hvordan teoriene kan anvendes i praksis til å lage konkrete markedsføringsstrategier og iverksette tiltak, samt hvordan forbrukermarkedet endrer seg med tiden. Videre skal faget gi innsikt i hva menneskelige ressurser betyr i en organisasjon, og hvordan ledelse utvikler og motivere de ansatte. Du vil lære om hva som får deg til å kjøpe det du kjøper, og hvordan du kan bruke denne kunnskapen til å utvikle og selge varer og tjenester som kundene vil ha. Faget gir deg også innsyn i sentrale ledelsetema og organisasjoner og deres oppbygning. Faget skal ruste deg til å tenke på bærekraftig verdiskaping i samfunnet.
I Markedsføring og ledelse 1 vil du lære om marked og målgrupper, psykologi og kjøpsatferd, situasjonsanalyse og markedsinformasjon, konkurransemidlene (produkt/pris/distribusjon/markedskommunikasjon) og organisasjon og ledelse.
Markedsføring og ledelse 2 bygger videre på denne kunnskapen, og du vil lære mer om situasjonsanalyse og markedsinformasjon, konkurransemidlene (produkt/pris/distribusjon/kommunikasjon), personalutvikling og ledelse, markedsstrategi og planlegging samt etikk og samfunnsansvar.