På Finse i finvær

Elever i snøen

Snøhuletur-fjelltur i vinterfjellet var planlagt tidig i april, og spenningen var absolutt til stede om vi fikk dra da vi flyttet turen frem noen uker. Det gikk akkurat. Turen ble gjennomført, riktignok kun med 3STA, som er en av kohortene i faget. Elevene var godt forberedt på hva et vinterfjell kan innebære med riktig og godt utstyr og førkunnskap om sikkerhet.
Turen ble meget vellykket. Vi fikk et vær som er av det sjeldne slaget på Finse. Sol fra skyfri himmel og vindstille i 3 dager! Det ble noen dager med mye hard jobbing, men også sosial kos og moro og flotte naturopplevelser. Det ble lagt ned mange timer med graving, både av latriner, snøhule og bygging av iglo. Resultat av arbeidet ble noen skikkelig gode prosjekter som ble testet med overnatting ute.

Å gå på ski med store sekker er både krevende og slitsomt, men 3STA-elevene gjennomførte både skiturer med og uten oppakning med godt humør og bra pågangsmot. All honnør for at alle ble med på turen opp til Appelsinhytta dag 3! Hytta ligger rett ved Hardangerjøkulen på 1400 meter over havet.
Det er alltid viktig å være godt forberedt, men jeg tror 3STA-elevene mulighens betviler det dårlige været det kan være på Finse etter denne turen.

Fantastisk natur og veldig godt gjennomført av alle elever!

Hilsen Lin

På ski på Finse